Ataşehir Belediyesi 8
Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü kapsamındaki etkinlikte Nazan Kesal “Yaralarım
Aşktandır” isimli oyunu Ataşehirli kadınlar için MSKM’de sahneledi.
NAZAN KESAL 8 MART KADINLAR GÜNÜ’NDE ATAŞEHİR’DE “YARALARIM
AŞKTANDIR” DEDİ
Ataşehir Belediyesi, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’ne
dikkat çekmek ve farkındalık yaratmak için bu sene birçok etkinlik hazırladı.
Kadınlar Günü kapsamında Nazan Kesal “Yaralarım Aşktandır” isimli oyunu
Ataşehirli kadınlar için sahneledi. Nazan Kesal, tiyatro perdesi açılmadan önce
oyunla aynı adı taşıyan bir de söyleşi gerçekleştirdi.
Programda Nazal Kesal ile şair-yazar Prof. Dr. Haşim
Hüsrevşahi ve şair-yazar Özgün Enver Bulut bir araya gelerek Fars şiirinin
20’nci yüzyılda yetiştirdiği en önemli temsilcilerinden Furuğ Ferruhzad’ı
konuştular.
7 Mart Cumartesi günü Mustafa Saffet Kültür Merkezi’nde
gerçekleştirilen söyleşide ilk sözü alan sanatçı Nazal Kesal, “Yaralarım
Aşktandır” oyununa ve Furuğ Ferruhzad’a dair şunları söyledi:
“Yaralarım Aşktandır, 25 yıl önce eşim Ercan Kesal’ın bana
hediye ettiği bir kitaptan yola çıkarak içime doğdu. Furuğ’un Sonsuz Gün
Batımında isimli kitabını okuduğumda Ercan bana şu cümleyi söyledi. ‘Bu kadını
tanıman gerekiyor. Şiirlerini bir kadın olarak bilmen lazım’ dedi. Kitabını
okuduktan sonra şunu hissettim. Benzer coğrafyalarda, aynı iklimde nefes
aldığımız, bir başka ülkede bir başka kadınla, yaşadığımız acıların ne kadar
ortak olduğunu ve aslında ülkeler farklı olsa bile kadınlık mevzusunun eril
dünyanın içinde aynı yerden işlediğini fark ettirdi. Furuğ’un çok etkileyici
bir dili vardı. Garip bir iç sızısı vardı. Günlük yaşama dair sanki her şey,
seninle konuşur gibiydi. Kitaptan sonra sanki Furuğ benim kulağıma bir şeyler
söyledi. ‘Bir gün bütün dünya kadınlarına bir şey yap’ dedi. Yıllar sonra
1999’da Diyarbakır’da yine bir 8 Mart Dünya Kadınlar Günü Furug’un bazı
şiirlerini kendim kolaj yaparak performans yaptım. Ama o beni tatmin etmedi.
Sonra Şebnem İşigüzel ve Berfin Zenderlioğlu bir araya gelerek bu oyunla tam da
istediğim gibi bir kadın hikâyesi ortaya çıkardık.”
Nazal Kesal konuşmasının devamında, “Onca kadın varken ben
neden İran topraklarından bir kadını kendime dert edindim. Aslında İran
topraklarında yaşayan ‘o kadın’ hepimizin derdi olduğu için bunu dert edindim.
Onu okuduğum zaman inanılmaz bir isyan, eril dünyaya dair nefes almaya çalışan,
düştüğü yerden kalkan, hiç yapılmayanı yapan, İran’da bir erkeğe olan aşkını
ilk defa şiir söyleyen bir kadın vardı. Bu kadın hele bir de şair olunca da
başka türlü bir isyan, başka türlü bir başkaldırı ile karşı karşıya kalıyoruz.
Bu tarz sıkıntıları olan çok fazla isimsiz kadın var. Bu oyunu bütün kadınlara
armağan ederek oynamayı ve biraz da o isimsiz kadınlara cesaret vermesini
istiyorum” dedi.
Furuğ Ferruhzad üzerine çalışmaları bulunan, Prof. Dr. Haşim
Hüsrevşahi ise şunları söyledi:
“Yaralarım Aşktandır”, Furuğ’un bütün şiirleridir. Furuğ’u
tanıyabilmek için onun yazdıklarını da çevirdim. Furuğ’un şiirini günümüz Farsça şiirinin ve
Nima’nın basit bir devamı olarak görmek kanımca eksik olduğu kadar hatalıdır ve
büyük ölçüde Furuğ’u tanıyamamanın ötesinde, ona yapılan haksızlıktır.
Haksızlıktır; çünkü o, oturduğu pencereden görülenleri, nasıl görmemiz
gerektiğini bize anlatmak için çok acılar çekmiştir. Onun acısı İran kadının
asırlar boyu çektiği acıların tümüdür. Furuğ şiirin kendisidir. Aynı zamanda
aşkında şiiridir. Şiiri dişil bir dildir. Böyle eril dünyanın içinde dişil bir
sesin çıkması çok önemlidir.”
Söyleşide Şair-yazar Özgün Enver Bulut’da 20. yüzyılda
İran’da yetişmiş en önemli şairlerinden Furuğ Ferruhzad’ın Türk şiirine nasıl
yansıması olduğunu aktardı.
Söyleşi sonrasında Nazal Kesal, İranlı şair Füruğ
Ferruhzad’ın hayatını konu alan “Yaralarım Aşktandır” isimli oyununu
sahneledi.
Yazar Şebnem İşigüzel’in kaleme aldığı ve Berfin
Zenderlioğlu’nun yönettiği oyunda Kesal, İran şiirinin isyankâr sesi Furuğ’un
mücadele dolu hayatını ve nefesini tiyatro sahnesine taşıdı.
25 yıldır kalbinde büyüttüğü hikâyeyi bir de Ataşehir’de
oynayan Nazal Kesal’ı uzun süre ayakta alkışlandı.